Muzikale tour naar Engeland

9 juli 2015 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Om de twee jaar maakt het orkest waarin ik speel, het AJSO, een buitenlandse reis. We geven dan concerten, bezoeken een aantal plekken binnen de stad, eten in het Hardrock café (als dat er is) en maken de orkestouders ongerust door te laat te komen, te verdwijnen en schoenen, mappen en instrumenten te vergeten. Daarnaast hebben we vooral veel lol en ook nog een bonte avond.

Deze keer ging onze reis naar Engeland. Eerst werd Canterbury aangedaan, om vervolgens verder te reizen naar Londen.
Of we in Canterbury aan zouden komen was nog even spannend vanwege de problemen bij Calais. Uiteindelijk liepen we maar 3 uur vertraging op en dan mogen we niet zeuren want er waren vrachtwagens die al 33 uur in de file stonden. Ik vond het een naar gezicht, die mensen die daar maar achter hekken stonden toe te kijken hoe wij gewoon naar de overkant zouden gaan terwijl zij daar achter moesten blijven. Hoe wanhopig ben je als je naar de overkant probeert te zwemmen of een tunnel bestormt waar treinen doorheen rijden!?

In Canterbury werden we verwelkomd met heerlijk eten (taart en fried bread, al was dat even wennen) en mooie kamers die 'lekker warm' waren en knusse bedden die ons als orkest ongetwijfeld dichter bij elkaar hebben gebracht.
Het concert dat wel doorging - het eerste concert in Folkestone ging niet door vanwege de regen - was al heerlijk om te mogen geven. Op de campus van de universiteit bevond zich een prachtige zaal met een nog mooiere akoestiek. De 3 man en een paardenkop die er kwamen luisteren waren tot tranen toe geroerd dus was het een geslaagde avond!

We lieten het schattige stadje met de enorme kathedraal achter ons en reden, LINKS, naar Londen. Het Ibis hotel verwelkomde ons iets minder hartelijk en vond dat we vooral veel lawaai maakten. Ikzelf vond het wel meevallen, er sloegen wat deuren dicht en er werd hard gefluisterd over pasjes die niet werkten en vooral vaak geroepen dat we stil moesten doen. De intentie was er in ieder geval.

In Londen was het prachtig weer en konden we dus heerlijk rondlopen en gelijk even, voor de gemotiveerden onder ons, flyeren. Het concert trok aardig wat bezoekers, al moeten we misschien toegeven dat het ook mensen waren die kwamen schuilen voor de regen en ons daar aantroffen. Desalniettemin was het toch leuk en werd er enthousiast geklapt.

Na een fietstour, rennen voor de bus, metrostakingen, prachtige stadswandeling, voetballen in Hydespark en dineren in het Hardrock café waarbij we hard genoeg meezongen om de muziek te overstemmen, was het tijd voor de bonte avond. Ieder jaar weer wordt de laatste avond gevuld met acts. Een avond van uiteenlopende presentaties die door sommigen tot in de puntjes zijn voorbereid en door anderen twee seconden voor aanvang in elkaar wordt geflanst. Hilarische en mooie dingen waar we allemaal goede herinneringen aan hebben.
Af en toe is het vervelend en moeilijk om weer iets origineels te bedenken maar als iedereen het doet is het toch iedere keer weer leuk.

In de bus de volgende ochtend was het rustig, het is altijd jammer om je te beseffen hoe fijn we het samen hebben om dan vervolgens afscheid te moeten nemen en elkaar voor langere tijd niet meer te zien. Waar moet ik dan heen met de inside jokes, quotes en mijn Haagse accent dat deze reis aanzienlijk is verbeterd?

In stijl kwamen we 's avonds om half 12 in Almere aan. Met 'in stijl' bedoel ik partyend in onze busco met geblindeerde ramen. Ik denk dat ik voor iedereen mag spreken als ik zeg blij te zijn dat we elkaar al snel weer zullen zien tijdens het concert op Sail en de voorafgaande repetities!!

Voor de nieuwsgierigen zijn in de onderstaande link de verzamelde quotes te lezen en kun je wat wijzer worden over het AJSO door de wist je datjes te lezen.