Voorzichtig.... Ho maar!!

30 april 2015 - Blönduós, IJsland

We zijn alweer een aantal dagen verder en dat betekent minder sneeuw en wel +2 tot +5 graden. Ja, de zomer is begonnen en dat merken we ook op IJsland :)

Ook zijn de eerste lammetjes geboren. Nummer één kwam op koningsdag en dus is deze Wilhelmina gedoopt.
We hebben een hoop schoongemaakt (al is dat relatief binnen het boerse leven...) en de stal half verbouwd zodat we de moeders met lammetjes in aparte boxjes kunnen zetten. Dat is nodig want als ze elkaar, vlak na de geboorte voor een uur kwijtraken, wil de moeder haar lammetje niet meer. Het is bijna alsof ze vergeten is dat ze zo lang een baby in haar buik heeft gehad en dat die dan ook nog moet eten.
Überhaupt vraag ik me af of ze beseffen dat ze zwanger zijn want als je komt voeren klimmen ze over elkaar heen en beuken ze elkaar aan de kant alsof er niets in hun buik zit. Ook als er een deur open gaat gaan ze daar het liefst met minstens drie tegelijk doorheen. De eerste paar keer heb het met plaatsvervangend pijn besef (zou t bestaan?) voor de lammetjes aangezien maar inmiddels weet ik dat het normaal is. Voor het voeren moeten we zelfs even kijken of er geen lam geboren is want als ze allemaal gaan rennen voor het hooi zullen ze er geen rekening mee houden dat er ergens nog een lammetje ligt...
In ieder geval begrijp ik nu waar de uitdrukking 'Arm schaap' vandaan komt; ze zijn soms zo dom bezig dat ik gewoon medelijden krijg.

Verder bestaat mijn dag nu uit iets meer dan voeren. Er zijn vaak klusjes te doen, zoals het uit elkaar knippen van oorlabels, een lammetje helpen drinken of een flesje geven. Niet alle moeders kunnen waarderen dat je hun kroost helpt overleven en er is één schaap dat me dan voortduren stampvoetend en boos aankijkt. Als ik niet uitkijk probeert ze me zelfs een kopstoot te geven! Gelukkig kan het lammetje bijna staan en kan ik een beetje uit de buurt blijven van deze boze moeder :)

Voor nu houd ik me dus prima staande tussen de boeren, kopstoot gevende schapen en blèrende lammetjes!
Liefs vanaf het iets warmer wordende eiland :)

1. Narda:
    30 april 2015
    Wat een leuk verhaal, zie het helemaal voor me!!!! Veel plezier en een beetje zon toegewenst!! Groetjes
  2. Toos:
    30 april 2015
    Ha Lisa, nou ik moet zeggen je houdt je geweldig tussen bl,erende lammetjes en ondankbare moeders,dom schaap!!
    Fijn dat de kou iets minder fel is, hoewel....
    Heb je goeie kleding voor het boerenleven? Hou je staande tussen de beukende schapen. liefs oma
  3. Lars:
    30 april 2015
    Is boer zoekt vrouw voor jou misschien leuker om te kijken dan in de praktijk te brengen?
    Ik begrijp beiden niet erg.....
    XxxLars