Schaapjes, schaapjes en.... SNEEUW!

26 april 2015 - Blönduós, IJsland

Na een prachtige tour over the Golden Cirkel van Reykjavik besloten dat het nog niet zo gek is dat mensen hier op een letterlijk IJsland gaan wonen! Wat een mooie, ruige natuur! Vol met gletsjers, bergen, vulkanen, gijsers en schattige huisjes en dorpjes. Met de bomen valt het ook mee; mij was verteld dat die er (bijna) niet zijn op IJsland maar, al zijn ze niet heel groot, er zijn toch schattige groepjes bomen die de naam 'bos' nauwelijks verdienen.

En daar zit ik dan, aangekomen op de boerderij waar ik tot 28 mei zal zijn.
Na een prachtige busrit met hele gezellige mensen stapte ik uit in Blönduós en daar werd ik opgepikt met de auto.
We reden naar de boerderij en daar kon ik mijn spullen gelijk in de guesthouse leggen. Ik heb één van de 10 lege slaapkamers en de keuken, woonkamer en alle badkamers en stoelen voor mezelf :) Voor de gezelligheid kan ik gewoon bij Jon en Eline en de twee dochters komen zitten want hun voordeur is maar 20 m verder. Toch is 20 m best koud als het hard sneeuwt en waait!
De schapen staan in de stal en de lammetjes worden verwacht binnen een aantal dagen. Nu bestaat de dag voor mij alleen nog maar uit 's ochtends en 's avonds voeren. Eerst brokjes en dan bergen hooi die de 600 schapen onder luid gemekker verwelkomen. En dan moet ik me indenken dat er nog 1200 lammetjes bijkomen, ongelooflijk!

Ik ben mee geweest naar de paarden en heb rondgewandeld tot het begon te sneeuwen. Toen maar lekker met een kopje thee op de bank en kijken hoe het buiten steeds witter wordt.
's Avonds nog een keer voeren en daarmee was het gedaan voor die dag.

Vanochtend begon eveneens met voeren en ik weet nu hoeveel hooi de schapen moeten hebben (dat verschilt per box). 's Middags moest een deel van de schapen naar de paardenstal. De stal uit en over de weg naar de stal wat verderop. Wij gingen er in de auto achteraan en stapten uit als ze de verkeerde kant op wilden gaan. Dat gebeurde nog best vaak en op een gegeven moment waren ze allemaal aan de andere kant van een bevroren stroompje water. Niet zo handig dus... Het schaap dat kreupel was en niet meer verder wilde lopen werd voorin de auto geduwd en zo kwam zij ook aan bij de stal. Gelukkig hoefden we niet terug te lopen want door de koude sneeuw in combinatie met een ijzige wind werden we bijna gezandstraald. Daarna zaten we weer lekker op de bank op te warmen tot de buren langs kwamen. Ik heb er even bij gezeten maar veel verder dan dat de buurman de eiersalade lekker vond kwam ik niet :) IJslands blijft een vreemde taal!

Het is dus wachten op de lammetjes en tot die tijd blijf ik lekker warm binnen!
Groetjes vanuit het hoge noorden :)

1. Lars:
    26 april 2015
    Wat een andere cultuur dan Zuid Amerika!
    Salsa dansen met de schaapjes dam maar!
  2. Narda:
    26 april 2015
    War bijzonder hè, al ijslandse paardjes gezien??
  3. Toos:
    26 april 2015
    Wat een verschil hé met 1 mnd geleden,zo vanuit de drukte, met al die studenten, nu in de rust. De kou is wel even wennen,lekker boekje lezen misschien,na al het gemekker.
    Geniet van een bustour door het mooie landschap Heerlijk dat je zo'n goede ruimte vor jezelf hebt.Lekker gegeten?liefs oma