Prachtige verhalen, natuur en mensen: IJsland!

24 april 2015 - Reykjavík, IJsland

Na ontzettend veel gezellige koffie-afspraken, etentjes, taart, foto's en knuffels was het tijd om iedereen gedag te zoenen en in het vliegtuig te stappen. Het was nog even spannend maar op het laatste moment kreeg ik dan toch antwoord op de requests die ik op couchsurfing.com had verstuurd. Ik denk dat de zin "desperately in need" het m deed. :) De eerste dag heb ik veel rondgelopen en inmiddels heb ik best wat opgepikt van de IJslandse cultuur met haar vreemde maar super aardige inwoners. IJslands klinkt alsof ik t zou moeten kunnen verstaan als ik beter op zou letten. Helaas, ook met de nodige concentratie is dat niet het geval, hoewel je als je het leest soms een woord herkent. In plaats van 26 letters hebben zij er 32 die ervoor zorgen dat menigeen zijn tong breekt over vreemde straatnamen of eten op de menukaart.
Om mensen te ontmoeten (mijn host werkt dus die kon me niet vergezellen) ben ik naar een hostel gegaan en heb daar kennis gemaakt met twee Ieren. Omdat ze al een aantal jaren in Londen wonen kon ik hen gelukkig goed verstaan en die avond zijn we samen gaan eten en toen het Reykjavikse nachtleven in gegaan.
Dat bleek een goede beslissing want het was de eerste dag van de zomer en dat moest gevierd worden. Dat het maar één graad was en 's nachts -2,3 mocht de pret niet drukken. Overdag hadden we al groepen scholieren gezien die, verkleed als sneeuwman, koe of biggetje, opdrachten uitvoerden op straat. Een mooi contrast met het rustige Reykjavik dat bestaat uit designshops en hipsters die nippen aan hun koffie in de hippe cafeetjes terwijl ze op hun macbook aan het werk zijn. De super blonde vrouwen tekenen hun wenkbrauwen met een donkerbruin potlood en de mannen hebben (bijna) allemaal een vikingbaard.
In de kerk kan je met de lift omhoog en van het prachtige uitzicht genieten. Met een tour langs de Golden Cirkel bezochten we de tweede dag watervallen, gijsers, prachtige bergen en 'de kathedraal' die verdacht veel weg had van een woonhuis met torentje. We hadden een geweldige tourguide die, ondanks dat hij eruit zag als een wat saaie wiskunde leraar, de mooiste verhalen kon vertellen die door zijn IJslandse accent alleen maar mooier werden.
'Now you can see the classic (spreek uit: classy) sheep. Later I'll maybe (when you feel like it?) tell you about the other mountain.'
IJsland heeft mooie tradities zoals 13 kerstmannen die allemaal hun eigen slechte gewoonte hebben; zo slaat één met deuren en steelt een ander de worstjes. De kinderen zetten hun schoen bij het raam en krijgen dan speelgoed of snoep, als ze zich misdragen krijgen ze een aardappel. Verder is er een kat die de kinderen opeet als ze zich misdragen, de kinderen moeten ook bang zijn voor de moeder van de kerstmannen; een trol die de kinderen in een zwarte zak doet en ze dan later kookt en opeet. De vader van de kerstmannen komt verder niet meer in de verhalen voor, waarschijnlijk heeft hij genoeg ellende veroorzaakt bij het voortbrengen van deze 13 zonen. Met het vertrek van de 13 kerstmannen, één voor één, komen we bij de grote liefde van IJslanders: vuurwerk. Er zijn geen regels omtrent de grootte en dus is het een soort wedstrijd tussen buren en vrienden om het grootste vuurwerk af te steken. Met oud&nieuw hebben ze een tweede kans mocht bij de eerste poging de buurman gewonnen hebben.
Dan zijn er nog de sagen en mythes. Geen enkele IJslander zou durven zeggen dat hij níet in trollen en elven geloofd maar toegeven is misschien te veel van het goede.

Inmiddels rijd ik met de bus naar het noorden waar ik tot 28 mei zal werken eb verblijven. Het landschap is prachtig en het is -2 dus een perfecte zomerdag. Al zeggen ze hier wel dat als je vriezend de zomer in gaat het een prachtige zomer wordt.... We gaan het meemaken en ik kijk er hoe dan ook naar uit!
Liefs vanuit de kou :)

1. Toos:
    24 april 2015
    ben blij met je eerste, weer mooi beschreven, verhaal. Heel wat anders, deze prachtige maar harde natuur (denk ik).De rit die je hebt gemaakt klinkt fantastisch,je hebt al veel gezien.
    Heb je inmiddels kennisgemaakt met de echte IJslander? Ik ben benieuwd naar het vervolg. liefs oma