Lisa means bad girl......

9 januari 2015 - Cuzco, Peru

Gisterochtend of middag (mijn innerlijke klok is helemaal in de war) uitgezwaaid en het vliegtuig in gestapt. Ondanks mijn lenzenvloeistof kwam ik in één keer door de douane dus dat moet komen door de geluksstenen, armbandjes en kettinkjes die  ik heb gekregen. :)

Bij de gate bleek ik zo ongeveer de enige te zijn die niet bij Peugeot werkte en geen liefhebber was van de Dakar Rally. Gelukkig namen de mannen in de Peugeot vestjes het me niet kwalijk en werd het toch gezellig.

Na 2,5 uur landden we veilig in Madrid en moesten we in treintjes en al bordjes volgend naar de andere kant van het vliegveld. Hier zei ik mijn Peugeot-vrienden gedag en begon de tocht in mijn eentje. Het was warm maar de ijskoffie was op, waarschijnlijk waren meerderen op het idee gekomen een frappucino te bestellen.

In het vliegtuig zat ik gelukkig bij het raam én ik had een aardige buurman die gewoon normaal ging slapen en geen vliegangst leek te hebben. Af en toe werden we wakker en kwamen we erachter dat we bijna ons kussen deelden, dan glimlachten we en sliepen we weer verder.
Ik kwam er achter dat een vegetarisch ontbijt bestaat uit gegrilde groenten, een soort vleesvervanger met doperwtjes en yoghurt; een bijzondere combinatie die ik niet helemaal kon waarderen. De oikos yoghurt was echter wel lekker, werd het toch nog een beetje vrijeschools :)

Aangekomen te Lima was ik even bang dat mijn backpack niet zou verschijnen maar gelukkig liet hij gewoon lang op zich wachten.
Het uitzicht voor de landing was prachtig! Over het Andesgebergte en meren met allemaal kleine bootjes.

En nu zit ik hier, op het vliegveld te wachten tot mijn vlucht over 3 uur gaat. Dat duurt dus nog wel even en dat geeft mij de kans om heerlijk mensen te kijken.

Ik ben ongeveer de enige blondine en ook meteen het enige meisje dat alleen lijkt te reizen. Ik word omringd door vriendelijk lachende Japanse vrouwtjes met een glanzende omawangetjes en Japanse opaatjes met een snor en achterover gekamd grijs haar.
Ik geloof dat je als Peruaanse gangster echt swag hebt als je een muts (met van die vlechtjes langs de oren) aan je broeksriem hebt hangen. Als vrouw kun je absoluut niet zonder een sandaal met sleehak plus plateauzool van minstens 10 cm, het liefst een beetje strakke broek en een kort truitje. De kindjes zijn daarentegen wel ontzettend lief. Echt van die indiaantjes; een beetje mollig, met dik donker haar en grote bruine ogen met dikke wimpers. (pap, maak je geen zorgen ik neem er echt geen mee naar huis)

De vlucht van Lima naar Cuzco was maar kort maar het uitzicht was prachtig. De plaatjes in de Lonely Planet zijn niet gelogen!
Gelukkig herkende ik Paul op het vliegveld meteen en hij mij. Met de auto gingen we door de stad die er ontzettend chaotisch uitziet! Meteen werden me drie dingen verteld die ik goed moest onthouden: vertrouw NIET op de verkeerslichten, wees voorzichtig ivm zakkenrollers en ja, de derde ben ik weer vergeten.

Mijn huisje is midden in het centrum en ik mocht een kamer kiezen. Nu staat er nog een stapelbed extra maar dat gaat hij eruit halen.
De zus van Paul, Ruth, komt over twee weken weer hierheen maar verder leeft Paul hier meestal met zijn vrienden en familie waardoor ik nooit eenzaam thuis zal zitten. Ik ben al uitgenodigd voor de activiteiten in de weekenden en ik mag mee op de hikes van een Amerikaan die hier al vijf maanden zit en net heeft besloten heel 2015 ook te blijven.
Een super goede eerste dag dus, al ben ik nu, ondanks de thee, wel helemaal gesloopt. Ze drinken hier coke thee, van de blaadjes maak je idd cocaïne maar de thee schijn ik zoveel te kunnen drinken als ik wil. We merken het vanzelf wel :)
Om maar vast met Spaans te beginnen krijg ik elke week een Spaans liedje dat ik moet gaan leren. Paul krijgt dan van mij een Frans liedje.
Ik ben er ook net achter dat Lisa dus Bad Girl betekent hier. Weliswaar met een Z maar de uitspraak is hetzelfde. Dat wordt leuk met voorstellen...

Met een bonzend hart en een gek gevoel in mijn oren (maar zonder hoofdpijn!) van de hoogte zeg ik jullie welterusten :)

Liefs Lisa

1. Narda:
    9 januari 2015
    Mooi begin!!!! We kijken uit naar al je verhalen!!!