Wat een leuke plannen!!!

27 januari 2015 - Cuzco, Peru

Hola mis amigos,

Wat een gave plannen heb ik en wat komt het allemaal precies goed uit!!
Vandaag is alles geregeld en ik ben helemaal gelukkig met mijn komende twee weken (en de rest natuurlijk ook...).
De plannen zijn als volgt: de 31e en 1e ga ik met drie vrienden Machupicchu bezoeken. Met een minivan naar een dorpje, twee uur lopen naar Aguacaliente, zwemmen in de zoutwaterbaden en dan de volgende dag om 04:00 uur op om naar Machupicchu te lopen en de zonsopgang te zien. We hebben dan de hele dag om Machupicchu te bekijken en ook een gids die ons gaat rondleiden. 's Avonds terug en dan diezelfde avond of de volgende ochtend om 05:00 uur naar Sacred Valley. Hier is een partnerschool en inmiddels zijn we met 8 mensen die daar heen willen. Ik verheug me ontzettend op de zoutmijnen, Moray, Moras, een warmer klimaat en een schonere lucht dan de smog die in Cusco nogal sterk aanwezig is. We blijven hier 2 t/m 6 februari.
Dan 7 februari Pisac en ruïnes bekijken en terug naar Cusco om spullen op te halen en door naar Bolivia. De bus vertrekt om 22:00 en dan komen we de volgende dag in Puno aan waar we de grens over zullen steken nadat we even hebben rondgelopen. Dan op naar La Paz en de zoutvlaktes. Die zijn nu nat van de regen en eindeloos, spiegelend wit; zo ontzettend mooi!!

Naast deze geweldige vooruitzichten heb ik het hier in Cusco ook ontzettend naar mijn zin. Terwijl ik deze blog schrijf zit ik naast de zus van Paul, Ruth, zij is net terug gekomen van haar werk in een stad hier vlakbij. We hebben een gesprek in het Spaans en dat gaat verrassend goed! Dankzij het onderwijs systeem op de Amauta School heb ik echt ontzettend veel geleerd! Iedere week heb ik per dag vier uur Spaans in een groepje dat niet groter is dan zes personen (soms zijn we zelfs maar met z'n tweeën) en per twee uur een andere lerares/leraar. We lachen ontzettend veel maar ondertussen behandelen we verschillende onderwerpen om ons vocabulaire te vergroten en de grammatica steeds beter te beheersen. Kaartspelletjes, memorie, interviews met verzonnen personages en bezoeken aan musea en markten waarna we de bezochten plekken moeten beschrijven. Aan het eind van elke week moeten we een formulier invullen over de leraren. Waren ze op tijd, op de hoogte van de al behandelde lesstof en werd er genoeg gebruik gemaakt van media en andere hulpmiddelen. Heel professioneel dus.

Naast ontzettend mooi is Cusco ook een ontzettend goede plek om uit te gaan. Als je zou willen zou je iedere nacht naar een super leuk feest kunnen en dansen tot de zon op komt.
Dat heb ik dit weekend dan ook gedaan.... Donderdag naar Temple, vrijdag een feesthostel (ja die bestaan hier in grote getalen) genaamd Wild Rover en zaterdag was ik eigenlijk niet meer van plan te gaan maar ik ging even mee iets drinken. Daarna had ik er natuurlijk toch wel zin in en ben ik met drie jongens van school uit geweest. De club eenmaal uitgekomen konden we niet meer ontkennen dat het morgen was. Er was geen sprake van een opkomende zon, de zon was helemaal op en het was licht.... Gelukkig was het de nacht waard en heb ik zondag kunnen uitslapen.

Ontbijten op de markt met sandwiches en verse sapjes van vrouwen die tijdens het snijden van het fruit rustig even het mes aflikken. Niet kijken en lekker van genieten dus.

Vooral rondgelopen die dag en een trui gekocht, natuurlijk staat er dat hij van alpaca is maar dat gelooft niemand. Made in China zou logischer zijn. Ook ben ik in een deel geweest waar iedereen van alles op straat verkoopt. Vlees ligt op grote zeilen op de grond, verkopers liggen erachter op een berg vodden en de honden lopen tussen deze, uit de kluiten gewassen koningsmarkt, door. Adem inhouden, je ogen uitkijken en vooral snel weglopen van de geur van vlees dat in de zon ligt te bakken.
Onszelf daarna maar getrakteerd op een gebakje bij Pantastico. Jullie moeten wel even lachen bij deze geweldige naam hoor! Pan (brood) samen met Fantastico (ik schat jullie intelligent genoeg in om te bedenken wat dit laatste betekent (: ). De brownies schijnen hier geweldig te zijn maar blijken ook snel op te raken want iedere keer zijn ze al uitverkocht. Gelukkig was de wortelcake ook heerlijk.

Pirates of the Caribean gekocht op de markt; voor 3 Soles heb je hier Dvd's en soms zelfs met drie films op één disc. Heerlijk met een aantal in de filmruimte van Sunny's hostel deze film gekeken en toen lekker naar huis.

Er is nu ook een Frans koppel, twee erg aardige mensen die ik vanochtend mijn laptop heb uitgeleend. Ze waren zo blij om weer even connected to the world te zijn.

Op school zijn weer allemaal nieuwe mensen aangekomen, ik heb er minder moeite mee dan de vorige keer. Misschien omdat ik laatste week heb ontdekt dat de meeste nieuwe mensen ontzettend gezellig zijn. Het hield wel in dat we niet konden koken want in de keuken wordt elke maandag een welkomstdiner bereid voor de nieuwelingen. Rondgelopen en toen in een heel leeg tentje terechtgekomen maar dat was prima. We hadden het ontzettend gezellig en lachen ons soms rot om de Peruaanse gebruiken. Wat hier super grappig is, is dat je letterlijk krijgt wat er op de menukaart staat. Zie je 'brood met olijven' dan krijg je dat precies, het zou heel vreemd zijn als er dan bijvoorbeeld nog boter bij zit. Hetzelfde met rijst en avocado, dat is precies wat je gaat eten als er 'arroz con palta' staat.

Na het eten vrienden geworden met Violetta die ons een heleboel spullen probeerde te verkopen maar wel super goedkoop. Dé plek om naar terug te gaan als ik nog een kadootje voor één van jullie wil kopen :)

Nou, ik geloof dat alles er wel weer op staat en dat jullie op de hoogte zijn.
Enthousiaste knuffel en buenas noches!

1. Toos:
    27 januari 2015
    Ha Lisa dit is weer een super verslag, duidelijk hoe je daar leeft
    en wat een gave plannen heb je. Ik reis via de Atlas met je mee,zoek alles op, en print de verslagen uit,zodat ik ze af en toe kan herlezen. Vanavond Skype,dit is te gek elkaar weer t zien. De 30e mailen of skypen we nog hé,vóór je vertrekt.
    Heb het fijn,liefs oma.