Sacred Valley

7 februari 2015 - Cuzco, Peru

Wat een stress was t om in de amauta school van de sacred valley aan te komen! Om 6:30 opgestaan, gedoucht en kleren gepakt. Toen naar de Travel agency maar daar was niemand. We hadden om 8:00 afgesproken dus wachtte ik voor een half uur en ik mocht zelfs de telefoon lenen van de Travel agency man. Niemand reageerde dus besloot ik alleen naar de school in Yanahuara te gaan. Op weg naar de taxi kwam ik Chris tegen, gelukkig ;) Johanna was de bustickets kwijt en ze waren overal aan t zoeken. Gelukkig was ik al een aantal keer bij de travelagency geweest en was t geen probleem.
Daarna zat t mee; we namen een taxi naar de plek waar de bussen zouden gaan en de chauffeur bood aan ons naar de school te brengen voor 130 sol. We konden nog afdingen tot 90 en anderhalf uur later kwamen we dan ook eindelijk in oylantanambo aan.
Lunch konden we mee eten, ik was alleen FF vergeten te zeggen dat ik vegetarisch was. Iedereen aan tafel was blij met het feit dat ik van mn vleesjes af wilde.
's Middags beklommen we een berg met ontzettend mooi uitzicht. Het pad was af en toe onbegaanbaar maar we wilden per se naar de top dus klommen we over een aantal struiken en liepen verder over iets dat maar mogelijk een pad kon zijn. We hadden uitzicht over dorpjes, een riviertje en de prachtige bergen. De terugweg was steiler dan gedacht en we glibberden naar beneden over losse stenen, ons soms vastklampend aan grashalmen die daar niet altijd voor gemaakt waren. 45 min later stonden we met bibberbenen beneden.
Ik heb hier les van 16:00-20:00 met tussendoor 20 min pauze. We waren precies op tijd terug om nog even in het grasveld te liggen en ik had tijd om kennis te maken met mijn kamergenootje: Ashling uit Ierland is ontzettend aardig dus dat komt goed.
De lessen zijn van Nuri en Alfredo, twee ontzettend leuke leraren waar je ontzettend mee kan lachen.
Tot 20:00 les bleek wel ontzettend laat te zijn. In het bijzonder omdat de lunch om 12:00 is en je dan erg lang zonder eten zit. Chris en ik werden dus erg melig en hadden ontzettend veel lol, al was ik wel blij dat het klaar was.

We hebben deze week van alles bezocht wat in de Sacred Valley lag. Bergwandelingen, Moray met haar agricultuur, Moraz met de ruïnes, de zoutmijnen, incabier (niet een aanrader naar mijn mening) en genoten van het heerlijke weer en de schone lucht. Met een groep van 15 studenten, twee leraren en het gezin dat de school organiseert daar, waren we net een kleine familie.
Yanahuara was meer het Peru dat ik had verwacht toen ik hier aankwam. Het centrum van Cusco is eigenlijk heel rijk en daardoor kwam Peru helemaal niet over als een arm land. In de dorpjes waar wij waren was dat duidelijk anders; stoffige wegen, land dat bewerkt werd met ossen in plaats van tractoren en vervallen huizen en krakkemikkige schuurtjes met halfvergane hekwerken er omheen. Onze school was een soort luxe plek die ons afschermde van de harde realiteit buiten de muren.

Vanochtend ben ik teruggekeerd en vanmiddag heb ik met Anton en Annic de ruïnes van Tipon bekeken. Wat hier erg bijzonder is, is dat er nergens informatie te vinden is over de plek die je bezoekt. In Europa barst het van de informatiebordjes, gidsen, audiogidsen, folders en video's maar hier vind je niets. Je loopt rond, maakt een aantal foto's, bedenkt er een leuk verhaal bij als je een verklaring nodig hebt en gaat weer verder. Heel anders dus dan het bezoeken van een opgraving in Griekenland, terwijl de cultuur toch minstens zo interessant is.

Vanavond gaan we met z'n allen eten bij de 'Chicken Place' zoals wij dat noemen. Gelukkig hebben ze ook vegetarische lasagna :) Dan kunnen we iedereen gedag zeggen want er gaan behoorlijk wat mensen weg komende week terwijl ik in Bolivia zit.
Om 22:00 gaat onze bus naar Puno dus alles is gepakt en ik ben er klaar voor. Vorige busreis hebben we erg veel lol gehad met z'n vieren dus het zou helemaal goed moeten komen.
Ik heb er ontzettend veel zin in!
Liefs vanuit de smog en (vandaag helaas) regen!

1. Narda:
    8 februari 2015
    Hoi Lisa, wat een belevenissen allemaal, veel plezier op je volgende trip!!!
  2. Toos:
    8 februari 2015
    Ha Lisa, wat heerlijk om weer iets te horen over alle avonturen, veel prachtige dingen zien en veel plezier
    ga zo door!!!