Show me mami!

1 maart 2015 - Cusco, Peru

Weer een drukke week vol dansen en musea.
Ik had een aantal keer privéles deze week aangezien er drie van ons vieren niet kwamen opdagen... Helemaal prima want zo leer ik extra veel omdat ik de helft van de tijd aan het woord ben. We zijn naar het Artesenal Museum geweest over de klederdracht van de Inca's en het Cocamuseum, over de cocabladeren en hun werking. Heel interessant en ik zou graag een beetje meenemen naar Nederland maar het is illegaal dus dat gaat niet door.

En dan nog de salsalessen, gekke draaien en 'killing moves' waarbij de vrouwen werden gewaarschuwd om vooral niet de verkeerde kant op te draaien omdat de armen van je partner dan strak om je nek komen te zitten. Ik leef nog dus ik ben geloof ik de goede kant op gedraaid :)
In Mama Africa wordt het dansen na de salsales voortgezet en we hebben ontzettend veel lol. Sommige mannen denken echter dat een kus deel van de dans is en dan wordt het wat moeilijker omdat je je moet concentreren op de draaien maar ook op het ontwijken van lippen die steeds dichterbij komen. Het is me inmiddels duidelijk geworden dat Nee zeggen hier als een misschien wordt opgevat. Een Peruaanse zegt eerst acht keer nee en hier geldt dan: De aanhouder wint. Dat is een verschil met de Europese of Nederlandse 'nee' die ook werkelijk 'nee' betekent.
Gisteren zijn we door een aantal vaste danspartners uit Mama Africa meegenomen naar de salsaclub waar zij altijd dansen. Dat was ontzettend leuk, allemaal mannen die kunnen leiden en niet een beetje om je heen huppelen en veel lol gehad.

Vanochtend heb ik ingepakt want ik ga deze week in een familie wonen van de school. Beter voor mijn Spaans en ook leuk voor de verandering!
Ik heb hier nog twee weken Spaanse les en daarna is mijn plan een beetje omgegooid. De laatste maand ga ik reizen en meer van Peru zien. Het voelt als verloren tijd als ik hier alleen maar in Cusco verblijf terwijl er nog zoveel te beleven is.
Colca Cañon staat op de planning van mij en een aantal andere studenten en ik wil naar Iquitos in de Amazone. Ook heb ik een community gevonden van 50 families, middenin de Amazone, zonder internet of telefoon waar ik 1,5 tot 2 weken wil verblijven om hen te helpen op het land en meer Spaans te leren.
De toekomst ziet er dus goed uit, maar het heden ook!

Ik geniet :)

1. Narda:
    2 maart 2015
    Wow, wat een belevenissen allemaal!!! Veel plezier met de nieuwe plannen!!!!!
  2. Toos:
    2 maart 2015
    Nou Lisa de berichten zijn geweldig,nu nog een eiland in de Amazone, en op het land werken met z'n allen.
    Goede plannen en heel veel genieten.
  3. Mariette:
    3 maart 2015
    Zo te lezen haal je het maximale uit jouw tijd in Peru. Het is altijd goed om het roer om te gooien als blijkt dat een ander pad nog beter bij je past!
  4. Ieneke Kuijpers:
    3 maart 2015
    Hola Lisa,machtig interessante verhalen.Je kaart ontvangen.Je schrijft al aardig spaans.Heb je al ceviche gegeten? op basis van pescado crudo,mariscos y limon?Schijnt te behoren tot het peruaanse culturele erfgoed.Hoe zijn de prijzen in peru, bor ejemplo un cafe or una cola? Liefs y embrazos oma Ieneke
  5. Lisa:
    Hola mi abuela,
    Un café cuesta aqui aproximadamente 4,5 soles (door 3,48 delen voor euro's) y in cola esta 3 soles. Entonces, mas barato que Holanda :)
    Aprendo mucho aqui y dos semanas mas de aprender antes yo voy viajar!
    Un ambrazzo para ti te tambien!
    Liefs lisa