tandloze vrouwtjes en varkenskoppen

12 januari 2015 - Cuzco, Peru

WOW, vanochtend de Mercado San Pedro bezocht. De markthallen van de stad.
Wat je hier vindt is echt ongelooflijk; ladingen fruit en groente en bakken vol met kippen (inclusief poten). Hele varkens en varkenskoppen die je met glinsterende kraaloogjes aanstaren vanuit hun kraampje en zo nu en dan ontdek je opeens een tandloos en gerimpeld vrouwtje, liggend tussen de wortels in haar kraampje. Verder een enorm aanbod aan kleding in alle kleuren die je je maar kunt voorstellen, houten lepels, rieten mandjes en kinderen die op kleine wagentjes rondscheuren en je bijna aanrijden. Een hele ervaring dus!
Ik heb er brood, tomaten, kaas en heerlijke avocado's gekocht. De avocado's zijn hier echt perfect rijp en heel goedkoop dus mijn leven is fantastisch op het moment ;)

Nadat ik de spullen naar huis had gebracht wat rondgelopen, nog meer markten ontdekt met ongeveer hetzelfde aanbod in groente, fruit en kippen maar zonder kleding. Toen ben ik op een bankje gaan zitten om mensen op andere bankjes na te tekenen.
Als je op zoek bent naar contact is hier de gouden tip: ga iets tekenen. Er is altijd wel iemand die komt vragen of je de nieuwe Picasso bent en dan heb je meteen een leuk gesprek. Zo ook nu; naast me kwam een man zitten die me heel veel over Cuzco, kunst en tekenen, muziek, yoga en mensen in het algemeen heeft verteld. Toen hij erachter kwam dat ik cello speelde wilde hij dat ik mee ging doen aan een project waar hij mee bezig is. We hebben mailadressen uitgewisseld en wie weet.... Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken maar ik ga in ieder geval nog een keer luisteren als ik een mailtje krijg.

Om 16:00 moest ik ergens in Cuzco de taalschool gevonden zien te hebben en dat is gelukt :) Ik heb kennis gemaakt met twee meisjes uit Zwitserland, één meisje uit Italië en een jongen uit Zweden. We kregen een citytour in het Spaans en dat was voor ons allemaal een beetje schrikken, maar goed. Christopher (uit Zweden) verstond een beetje en ik was op een aantal plekken al geweest waardoor ik vaak wel begreep wat Victoria, onze reisleidster, bedoelde. Uiteindelijk was het heel leerzaam wat Spaans betreft maar inhoudelijk ging het vooral over entreeprijzen van verschillende musea en kerken.

Na de tour zijn Christopher en ik samen in de markthallen gaan eten. Het schijnt niet heel goed te zijn voor je maag maar tot nu toe voel ik me prima. Hoop dat dat zo blijft....
Na het eten zat ik nog even op het plein en kwam er een klein meisje naast me zitten met haar babyborn. Ik begreep niet goed wat ze nou eigenlijk wilde maar we hadden een klein gesprekje. Ze was vier jaar oud en ik kon maar niet verstaan waar haar moeder was. Uiteindelijk ging ze weer bij iemand anders zitten dus ik hoop maar dat t goed met haar gaat.
Soms komt armoede opeens heel dichtbij en word ik er stil van.

Op het plein bleek ook dat ik als 'Gringa' (blank meisje) wel heel bijzonder ben want een moeder zette zo haar kindje naast me en nam een foto. Eerst dacht ik nog dat ik in de weg zat. Maar toen ik opzij school zette ze haar kindje weer dicht naast me neer. Ik kom dus in een vakantieboek terecht...

Morgen begint de cursus Spaans, zin in!!!
Een beetje verbrand op mijn arm omdat ik die niet had ingesmeerd, best wel moe en vol van indrukken wens ik jullie een buenas noches!

1. Toos:
    12 januari 2015
    Ha Lisa, wat een indrukken, normaal is dit voor 3 weken en dan is de vakantie om,jij hebt 3 mnd,hoe goed is dat.Ik moest lachen om de titel van dit verhaal.Leuk de kennismaking met de medestudenten,nu gaat het beginnen.Ik geniet van je verhalen en probeer alles voor me te zien,met jou natuurlijk als verteller,in het centrum. Wees zuinig op je maag!!heerlijk dat gr.en fruit goedkoop is,'n handje rijst uit het winkeltje en je blijft gezond. Goeie studiedag.liefs oma.